
Om B logic
Kontaktinfo:
Birgitte Schjødte
Tlf.: 31 71 63 12
Mail: birgitte@b-logic.dk
Interview: Birgitte om B logic
Hvad er det helt konkret, du kan hjælpe MIG med?
Den ultrakorte version – sætte ord på din virksomhed, så andre mennesker forstår, hvad du laver.
Og hvis jeg skal konkretisere det lidt og sige noget om, hvad jeg især er god til at hjælpe med, så er det at skrive tekster med autencitet og lang levetid. F.eks. portrætter, native content og temahistorier.
Hvad er din holdning til AI?
Verden var fuld af intetsigende og generisk kommunikation længe inden AI. Lad mig sige det sådan – jeg synes ikke nødvendigvis, at AI har ændret det billede.
Som tekstforfatter burde det nok bekymre mig at ChatGPT (i nogles øjne) kan skrive en tekst mindst lige så godt som mig – men, det gør det nu ikke. For jeg synes faktisk, at AI rummer en mulighed for at skille sig ud fra mængden. Udvise en anden form for originalitet – f.eks. ved at insistere på at skrive teksterne selv.
Hvor henter du inspiration?
Fornylig blev jeg færdig med at læse ”Berlin brænder” af Tom Buk-Swienty.
Jeg var – og er meget begejstret. I et afsnit af Kampen om historien (podcast, som i øvrigt varmt kan anbefales) hørte jeg forfatteren fortælle
om skrivestilen, som er en blanding af skønlitteratur og faglitteratur. Scenerne i bogen er skrevet på et fundament af viden: vejrrapporter, arkitektur, interiør, faglitteratur, statistik og analyser. Og den viden synes jeg, at man som læser fornemmer i hver eneste sætning. Jeg er ikke historiker, men jeg er stærkt inspireret af den her måde at formidle historie på.
Samme historie kan fortælles på uendeligt mange måder. Det synes jeg i det hele taget, man bør være åben for. Også som virksomhed, der ønsker at andre mennesker skal mærke virksomhedens sjæl i det øjeblik, de træder ind ad døren – i virtuel forstand eller ved et fysisk møde.
I ”Skilleveje” af Bo Østlund og i novellesamlingen ”Fra liv til liv” af Inge og Erling Møllehave fortæller forskellige mennesker om betydningsfulde øjeblikke og begivenheder i deres liv. Sådan kan man også portrættere en generation, en livsfase – eller en virksomhed. Perspektiveret gennem andre menneskers blik og oplevelser.